Dodatečný výcvik PBN
Na základě nařízení (EK) č. 2016/539 smějí piloti létat podle postupů navigace založené na výkonnosti (PBN) po 25. srpnu 2018 až poté, co získali práva pro PBN a tato práva byla začleněna do jejich přístrojové kvalifikace (IR).
EASA/ÚCL uvádí tři možnosti, jak kvalifikaci PBN získat:
- (současně s prvním získáním kvalifikace IR, byla-li kvalifikace PBN součástí výcviku IR a zkoušky dovednosti IR, nebo)
- jako rozšíření platné kvalifikace IR po absolvování schváleného teoretického kurzu a letového výcviku PBN v ATO nebo u držitele AOC (ATO nebo držitel AOC vydá uchazeči certifikát) a zkoušky dovednosti nebo přezkoušení odborné způsobilosti IR, jehož součástí je i zkouška dovednosti PBN, nebo
- jako rozšíření platné kvalifikace IR, je-li žadatel již prokazatelně seznámen s provozem PBN v obchodní letecké dopravě nebo u jiného provozovatele (provozovatel vydá uchazeči certifikát), a to po absolvování přezkoušení PBN z teorie i za letu examinátorem. V tom případě musí žadatel odpovědět examinátorovi před přezkoušením za letu na 8 ústních otázek souvisejících s provozem PBN, z toho minimálně 6 odpovědí musí být správných.
viz: http://www.caa.cz/
https://eur-lex.europa.eu/
F AIR držitelům IR(A) nabízí možnost číslo 2. Po absolvování dodatečného výcviku obdržíte certifikát, na jehož základě Vás examinátor přezkouší z PBN. A to buď v průběhu Vašeho pravidelného POZ (pokud jej máte do 25. srpna 2018) nebo během samostatné zkoušky dovednosti, která musí proběhnout do 25. srpna 2018, pokud po tomto datu chcete létat PBN. O podobě zkoušky dovednosti pouze z PBN Vás budeme následně informovat.
Pozn. Ve vzdušném prostoru ČR je kvalifikace PBN pro pilota IR téměř nezbytná vzhledem RNAV tratím, RNAV STAR, RNAV SID a RNP přiblížením.
České aerolinie
Vstupní požadavky
- minimálně zdravotní způsobilost II. třídy s rozšířením o audiometrii
- kvalifikace IR(A) SEP nebo IR(A) MEP nebo dokončený výcvikový kurz obsahující části IR bez PBN
Teoretická výuka
Pro teorii PBN jsou vypsány termíny v následujícím formuláři, prosíme o jeho vyplnění, pokud máte o dodatečný výcvik zájem:
Praktický výcvik
Pozemní příprava (převedení teorie do praxe, SOP F AIR pro PBN, nastavení a kontrola GNSS zařízení, …) v délce 2:00 a let na simulátoru (normální a nouzové postupy) v délce 4:00. Termín praktického výcviku bude domluven s klientem individuálně po absolvování teorie.